Фізична безбар’єрність
Фізична безбар’єрність – це більше, ніж просто пандуси. Це, коли усі об’єкти фізичного оточення
доступні для всіх соціальних груп незалежно від віку, стану здоров’я, інвалідності, майнового стану, статі, місця проживання та інших ознак. Наявність ліфтів, широкі дверні отвори, відсутність турнікетів-вертушок, зручно розташовані кнопки, поручні у вбиральнях, на сходах, ліфтах, дублювання ключових написів шрифтом Брайля, тактильні плитки, контрастні написи – це лише мала частина елементів безбар’єрного середовища.
Фізична безбар’єрність передбачає створення середовища, де суспільний простір фізично доступний для кожного громадянина, включаючи людей з обмеженою мобільністю шляхом упровадження принципів універсального дизайну.
Інформаційна безбар’єрність
У межах цього напряму планується створити такі умови, за яких люди, незалежно від своєї мобільності, функціональних порушень чи комунікативних можливостей, зможуть отримувати доступ до інформації та користуватись усіма необхідними технологіями.
Зокрема, мова йде про викладення інформації шрифтом Брайля для людей із порушенням зору або використання жестової мови для людей із вадами слуху. Доступність стосується місць навчання і праці, житла, громадських закладів, транспорту, вулиць, – зрештою, всього, що нас оточує.
Нагадаємо, жестова мова – це мова, яку використовують люди з порушеннями слуху, у неї своя структура, правила та словник. А от мовою жестів, насправді, користується кожен із нас, коли щось пояснює, говорить, сміється та використовує жести й міміку. Тому правильно казати: жестова мова.
Більше цікавого про усунення бар’єрів на інформаційному рівні читайте в Довіднику безбар’єрності, створеному за ініціативою першої леді Олени Зеленської у співпраці з громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, які виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами.
Цифрова безбар’єрність
«Безбар’єрність є ключовим принципом цифрової інклюзії, оскільки вона гарантує, що всі користувачі мають однакові можливості використовувати технології і інтернет для збільшення своєї продуктивності, розвитку своїх навичок та підвищення якості життя. Безбар’єрний державний портал Дія. Цифрова освіта зможе допомогти збільшити інноваційний потенціал країни, стимулюючи інтерес до навчання серед молоді, світчерів та ВПО, створюючи можливості для розвитку економіки країни»
Валерія Іонан, заступник міністра цифрової трансформації зпитань євроінтеграції
Платформа Дія.Цифрова освіта створена таким чином, щоб нею могли користуватися люди з різними формами інвалідності. Інтерфейс розроблений з чіткими, розбірливими шрифтами, високим колірним контрастом і простим макетом, щоб полегшити навігацію для людей з когнітивними порушеннями або порушеннями зору. Також на платформі доступний альтернативний текст для зображень, субтитри для відео та аудіоописи для мультимедійного контенту, щоб зробити його доступним для користувачів з порушеннями зору або слуху.
На платформі доступний освітній курс «Безбар’єрна грамотність». Це 8 серій про основні принципи безбар’єрності на прикладі повсякденних життєвих ситуацій.
Також на порталі Дія з’явився новий розділ — Дія.Безбар’єрність, який спростить комунікацію з державою для літніх людей, людей з інвалідністю та інших груп населення, для яких раніше держпослуги не завжди були зручними й дружніми. Адже зараз, коли запроваджується безбар’єрність на всіх рівнях – від будівництва пандусів до доступності робочих місць, дуже важливо, щоб жодних перешкод не було й на цифровому рівні. «Держава у смартфоні» має бути максимально дружньою до будь-якого користувача, зокрема літніх людей, людей з інвалідністю.
На «Дія. Безбар’єрність» викладено інформацію, як отримати пільги, послуги, документи, допомогу, дізнатися про свої права та можливості. Розділ є містком, а в цьому випадку доречно сказати – зручним пандусом між онлайн- і офлайн-сервісами держави для тих, хто цього особливо потребує.
Суспільна та громадянська безбар’єрність
Суспільна та громадянська безбар’єрність – забезпечено рівні можливості участі всіх людей, їх об’єднань та окремих суспільних груп у житті громад та держави, рівний доступ до суспільно-політичного та культурного життя, сприятливе середовище для фізичного розвитку та самореалізації, а також інклюзивне середовище як передумова для участі у всіх формах
суспільного життя та громадської активності.У Конституції України законодавчо закріплені рівні права для всіх. Але рівні права, на жаль, не завжди означають рівні можливості. Це і є суспільні та громадянські бар’єри. І хоча часто ми не усвідомлюємо їх і навіть приймаємо за норму, вони
впливають на життя всього суспільства.
Освітня безбар’єрність
Освітня безбар’єрність – рівні можливості та вільний доступ до освіти, зокрема освіти протягом життя, а також здобуття іншої професії, підвищення кваліфікації та опанування додаткових компетентностей.
Реалізація освітньої безбар’єрності передбачає такі стратегічні цілі:
- можливість дорослих, молоді та дітей використовувати всі види та форми освіти;
- задоволення особливих освітніх потреб всіх учасників освітнього процесу;
- створення інклюзивного освітнього середовища.
Звертаємо увагу, що стратегічним пріоритетом діяльності визначено захист прав здобувачів освіти на доступну якісну освіту, що реалізується шляхом надання можливості для навчання всім громадянам незалежно від віку та стану здоров’я, шляхом формування доступного освітнього середовища, в якому кожен може навчатися протягом життя.
Економічна безбар’єрність
Економічна безбар’єрність – це забезпечення умов та можливостей для працевлаштування та безперешкодного ведення підприємницької діяльності для абсолютно всіх суспільних груп.
Тобто всі громадяни незалежно від віку, статі, сімейного стану чи стану здоров’я мають умови та можливості для працевлаштування, отримання фінансових та інших ресурсів для заняття підприємництвом чи самозайнятістю.
Безбар’єрне середовище – це простір необмежених можливостей, в якому немає місця дискримінації та враховуються інтереси кожного. Наприклад, молоді люди, які не можуть влаштуватися на першу роботу за фахом, адже в більшості вакансій бар’єром є наявність досвіду. Або батьки маленьких дітей, для яких публічна інфраструктура далеко не завжди є доступною через відсутність, зокрема, пеленальних столиків та дитячих кімнат, пандусів та місць для залишення візків.
Крім того, до забезпечення безбар’єрності належить комплекс заходів і практик, які допоможуть працевлаштувати представників вразливих верств населення, зокрема осіб з інвалідністю, пенсіонерів, студентів без досвіду роботи, вагітних жінок і батьків у декреті. Серед них:
- впровадження програм професійної підготовки та кар’єрної орієнтації;
- навчання фінансової грамотності;
- розвиток підприємницької культури;
- надання консультаційної підтримки;
- створення додаткових можливостей для дистанційної роботи тощо.
Побудова безбар’єрного середовища повинна бути одним із основних принципів післявоєнної відбудови.
Більше про складові безбар’єрності та про усунення будь-яких бар’єрів для різних груп людей на всіх рівнях читайте в Довіднику безбар’єрності, створеному за ініціативою першої леді Олени Зеленської у співпраці з громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, які виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами.
Нормативна база та документи
Національна стратегія зі створенння безбар’єрного простору в Україні
Про затвердження Плану заходів на 2023 – 2024роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року у м. Києві
Декларація про підтримку Національної стратегії із створення безбарʼєрного простору в Україні на період до 2030 року
Нормативно-правові акти
Указ Президента України «Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні»